سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پرسپولیس
یکشنبه 92 فروردین 18 :: 7:12 عصر ::  نویسنده : صادق جاویدنیا

گفتگویی متفاوت با کاپیتان عزادار پرسپولیس/ مهدوی‌کیا: مادرم الگوی من بود/ من و یحیی باید امسال جام را بالای سر ببریم/ فکر می‌کردم بعد از خداحافظی از فوتبال می‌توانم بیشتر کنار مادرم باشم


تیم باید به رشت می رفت، قرار بود کیا هم یکی ازآنهایی باشد که همراه تیم است. مهدی با خود عهد کرده بود کنار پرسپولیس باشد چون نمی خواست حرف هایش در برنامه 90 تنها یک ادعا تلقی شود. تیم راه افتاد و او هم قرار بود با ماشین شخصی راهی رشت شود . البته کمی دیرتر . هوا تازه تاریک شده بود که این بار کیا تماس می گیرد. شماره اوست که با مدیر روابط عمومی تیم تماس گرفته اما همسرش پشت خط است:« الو سلام ..» صدا مضطرب است و همراه با اشک . او خبری تلخ دارد. مادر کاپیتان کیا به رحمت خدا رفته و مهدی به جای رشت عازم اراک است.

رضا ترابیان ، یحیی گل محمدی و ادموند بزیک هرچه تلاش می کنند نه هادی در دسترس است و نه مهدی. خبر صحت دارد. تیم به شوک فرو می رود. مدیر تیم هم موفق به تماس با او نمی شود . خبر رسانه ای می شود و سیل پیام های تسلیت است که روانه می شوند.

مراسم تدفین در همان اراک و با حضور خانواده کیا ، خیلی سریع برگزار می شود . ظهر شنبه تیم برای بازی بزرگ آماده است. در رشت همه پرسپولیسی ها جمعند تا با پیروزی بتوانند بعد از دو سال در آستانه دریافت یک جام واقعی باشند. آنها اما ناگهان مهمانی ویژه را در جمع شان می بینند. مهدی مهدوی کیا ، او گاز ماشین را گرفته و آمده به اردوی تیم؛« دلم آنجا بود. مراسم که جمعه در چشمه برگزار شد ، صبح شنبه رسیدیم تهران ، تقریبا بیشتر اقوام و آشنایان آمده بودند و لطف داشتند اما ظهر که شد تصمیم گرفتم بروم پیش بچه ها. مطمئنمم مادر هم دوست دارد پرسپولیس قهرمان شود. گفتم شاید حضورم در جمع بچه ها یک ذره کوچک بتواند در روحیه تیم اثر بگذارد . برای همین سریع با بردار همسرم راه افتادیم و رفتیم رشت.»

مهدی این جملات را درباره دلایل حضور سرزده اش در رشت می گوید و ادامه می دهد:« وقتی به بچه ها رسیدم ، راستش انتظار دیدنم را نداشتند اما تمام شان لطف کردند و شرمنده ام کردند. یحیی بغلم کرد و به بچه ها گفت برای مهدی هم که شده باید این بازی را ببریم. رضا ، ادموند و بقیه بچه ها هم فکر می کنم با دیدنم کمی با انگیزه تر از قبل شدند. البته این لیاقت خودشان بود که توانستند این بازی را ببرند ولی فکر می کنم روح مادرم هم شاد شد از این پیروزی . البته جا دارد تشکر کنم از مردم خوب رشت که چند ماهی هم در کنارشان زندگی کرده ام. آنها که در ورزشگاه یکصدا با خانواده ام همدردی کردند و تسلیت گفتند . من شرمنده محبت شان هستم.»

سئوال این است:« راستی این اتفاق چطور افتاد؟ او با ترجیعبند همیشگی کلامش در زمان افسوس ، آهی می کشد و می گوید:«حیف شد.» واژه ای که هر بار نام مادر مرحومش را می آورد ، تکرارش می کرد. می گوید:« نشد ببینمش . تعلل کردم. دلش هوایم را کرده بود اما نرفتم. حیف شد... ( آهی می کشد . صدایش بغضناک است )»

و می گوید:« پنجشنبه بود . عصر همان روز که حالش بد شد. مادر بیماری قند داشت اما هیچ وقت مشکل قلبی پیدا نکرده بود. عصر کمی در قفسه سینه اش احساس درد می کند. داداشم را صدا می کند تا بروند دکتر خودش سوار ماشین می شود و راه می افتند. برادرم کمربندش را نبسته بوده. به او می گوید کمربندت را ببند و خدا بیامرز این آخرین جمله ای است که می گوید.» مادر حتی به بیمارستان نرسیده. حمله ای مجدد و پایان یک عمر زندگی با عزت. مادری که پسران زیادی دارد اما از بین همه این پسران ، یکی شان شده پسر محجوب فوتبال ایران. شده موشک ، شده کاپیتان کیا. مادر اما فرقی بین هیچ کدام شان نمی گذاشت. مادر خیلی زود رفته بود اما همان طوری رفت که همیشه دعایش را می کرد:« مدام دعایش این بود؛ خدایا زمین گیرم نکن... دعایش مستجاب شد . روی پای خودش رفت اما حیف. رفت و من ندیدمش.»

مهدی دلگیر است. دلگیر از اینکه قبل از عید نرفته دیدن مادر. او قرار بود یک روز قبل از برنامه 90 آخر سال برود چشمه . مادر دلش هوای پسر کوچولویش را کرده بود؛« زنگ زد. قبل عید بود. بعد از اینکه گفتم دیگر بازی نمی کنم. احساس کرده بود که حالم خیلی خوش نیست. گفت پاشو بیا می خواهم ببینمت. من اما نرسیدم. تا 28 اسفند که تمرین بودیم ، بعد هم با هادی رفتیم دو روزی شمال. زنگ زدم و گفتم مادر جان بعد از بازی با داماش می آیم پیشت. وقتی اتفاقات برنامه 90 افتاد ، با خودم گفتم حتما باید از روز اول بروم سر تمرین تا حرف و حدیثی نباشد. برای همین برنامه اراک مان را انداختیم برای بعد از عید که نشد. دیر شد. حیف شد ( و باز افسوس و تکرار واژه حیف شد ، حیف...)

مهدی حسابی بغض کرده . خش صدایش را از این ور تلفن می شود احساس کرد؛«کی به مادرش وابسته نیست. مادر همیشه مادر است و مادر من هم زندگی ام بود. خدابیامرز خیلی وقت ها شده بود که می گفت «مهدی آخرش نشد تو رو یه دل سیر ببینم.»  حق هم داشت. از 16 یا 17 سالگی که فوتبالم شروع شد ، همه اش اردو بود و بازی. بعد هم که وابستگی ام به مادرم خیلی زیاد بود. مادرم همیشه می گفت هیچ وقت تو رو سیر ندیدم ، 11 سال آلمان بودم  و دور از خانواده بعد هم که دوباره درگیر فوتبال. خلاصه این فوتبال همه چیز به من داد اما ما را از خانواده مان گرفت. آن طور که باید نشد در کنارشان باشیم. نشد آن طور که دوست داشت برایش باشم.  حیف ...»

و مادر. او حالا می خواهد از مادر بگوید. مادری که مهدی را تربیت کرده. یکی از استثناء های فوتبال ما. کسی که همه از حسن خلقش می گویند. حالا او از مادرمی گوید ، از زهرا زمانی ، متولد 1324 در روستای ابراهیم آباد: «نه اینکه چون پسرش هستم بخواهم از او تعریف کنم اما این حرف همه است. وقتی اسم مادرم می شد همه این را درباره اش می گفتند. تمام فامیل از هر جای ایران آمده بودند تا زیر تابوتش را بگیرند. حتی آنهایی که خیلی اهل مسجد و این چیزها هم نیستند. اسم مادر که می آمد همه می گفتند خوش اخلاق ، خوش اخلاق ، خوش اخلاق و صبور.خدا بیامرز همیشه دعای  خیرش  بدرقه راه مان بود. خیلی زود رفت . حیف... واقعا نمی دانم چطور باید با نبودش کنار بیاییم.»

کمی مکث و یاد خاطره ای می افتد...:«خدا نکند تو یک بازی می دید که پایم آسیب دیده یا خوردم زمین. دیگر دل توی دلش نمی ماند. 100 بار زنگ می زد تا حالم را بپرسد و مطمئن شود خوب هستم. همه چیز را برای ما می خواست ، اخلاقش الگوی مان بود. گذشتش مثال زدنی بود. صبر و فداکاری اش بی نظیر بود. همیشه سعی کردم صبوری مادرم را در زندگی داشته باشم. می گفت بدی دیدید ، بدی نکنید. مهربون باشید و مهربونی کنید.»

مهدوی کیا ها خودشان یک تیم فوتبال پرسپولیسی هستند اما آیا مادر هم پرسپولیسی بوده؟ مهدی کمی از این سئوال تعجب می کند و بعد می گوید:« تو خانواده ای که همه پرسپولیسی هستند ، مادرم بنده خدا هم پرسپولیسی شده بود.  این جو فامیل ، او را هم پرسپولیسی کرده بود. همیشه 90 می دید. اخبار ورزشی هم نگاه می کرد. وقتی می آمد آلمان ، می آمد بازی هایم را از ورزشگاه می دید. خلاصه به فوتبال علاقمند شده بود.تقریبا همه همبازی هایم را در تیم ملی و پرسپولیس می شناخت اما چون در آلمان که بودیم با کریم و وحید هاشمیان رفت آمد خانوادگی داشتیم ، با آنها بیشتر آشنا بود. با رضا ترابیان هم همین طور. آن سالی که رضا ترابیان بلژیک بود با مادرم رفتیم خانه اش و با رضا هم خیلی خوب بود. اتفاقا قبل از بازی وقتی رضا در رختکن دیدم ، خاطره ای از ان سفر و مادرم خدا بیامرز گفت. حیف...»

مادر و یاد یک روز به یادماندنی؛« خب هیچ اتفاقی برایش مثل بازی ایران و استرالیا نبود. آن بازی ما چند روزی دیرتر آمدیم تهران ولی تقریبا خانه ما شده بود محل تردد همه مردمی که می آمدند و تبریک می گفتند. خیلی هایی که حتی پدر و مادر، آنها را نمی شناختند اما از آن برد شیرین خیلی خوشحال بودند. همیشه می گفت آن روز را با دعای همین مردمی که این قدر شاد بودند ، بردید. می گفت خدا خواسته دل مردم را شاد کند. می گفت اگر این دعا ها نبود چند تا گل می خوردید و بد می باختیم!»

و دوباره یاد مادر حالش را می گیرد:« این همه سال من گیر فوتبال بودم و از او دور شدم . حالا که فوتبالم تمام شد، الان که سرم خلوت است دیگر مادری نیست که کنارش باشم.»

خانواده کیا مراسم ترحیم را خیلی سریع و در همان چشمه برگزار کردند ، اما چرا این تصمیم گرفته شد؟:« می دانی که ما اصالتا برای همان جا هستیم. مادرم که متولد ابراهیم آباد بود و پدرم هم با خواهران و برادرهایم در همان چشمه زندگی می کنند. خواهرانم می گفتند بهتر است مادر همان جا دفن شوند که آنها زود به زود و هر وقت دلتنگش می شوند سر مزارش بروند. این یک تصمیم جمعی بود که بزرگترها گفتند و همه ما هم پذیرفتیم.»

برنامه 90 و اشک های مهدی. مادر آیا ان برنامه را دیده بود؟؛« راستش قبل از برنامه من به هیچ کس نگفتم که می روم 90. فکر می کردم چون شب عید است کسی هم برنامه را نمی بیند. بعد از برنامه وقتی آن اتفاقات افتاد ، مدام خدا خدا می کردم ، مادر برنامه را ندیده باشد. ولی متاسفانه او برنامه را تا آخرش دیده بود. صبحش زنگ زد . صدایش بغض داشت. زنگ زده بود که پسرش را دلداری بدهد. کلی قسمش دادم ، توضیح دادم که ناراحت نیستم. وقتش بوده که خداحافظی کنم. این تصمیم به نفعم بود چون در اوج و با خاطره خوش فوتبالم را تمام کردم. ولی اشک هایم را دیده بود ، ناراحت شده بود... هی ...حیف...»

قبل از عید خیلی سعی کردم او را به این نتیجه برسانم که این اتفاق خیر بوده و خوشبختانه خدابیامرز را به این نتیجه رساندم. مهدی با بغض و اشک حرف می زد. حالا که صادقانه ترین جملات را به زبان می آوری، یک سوال داریم، آیا واقعا دل شما و یحیی با هم صاف شده؟ یعنی مشکلی بین شان نیست؟

«آدم دورویی نیستم. هر چه بود همان جا در برنامه 90 گفتم و اتفاقا دلم مان از آن روز صاف تر شد و اتحاد بیشتری پیدا کردیم. یحیی هم سعی کرده بود تصمیمی بگیرد که به صلاح من باشد. من و یحیی ، رضا و ادموند دوستان قدیمی هستیم که روابط خانوادگی داریم. ما با هم در پرسپولیس شروع کردیم. این آرزوی قلبی ام است که او امسال قهرمان شود و سال اولش در پرسپولیس با جام به پایان برسد. او نیتش خیر بود و باعث شد که فوتبالم در اوج تمام شود. من که همه کار برای قهرمانی تیم می کنم. خیلی دوست دارم که قهرمان جام حذفی باشیم و روز فینال ، وقتی فوتبالم تمام می شود جام روی دستانم باشد. من و یحیی ، هر دوی مان بعد از برنامه 90 دیگر دلخوری از هم نداشتیم. بعد از برنامه 2 بار با او حرف زدم تا مطمئن شوم که به تمرینات می آید. بعد از بازی هم یحیی زنگ زد و لطف داشت و گفت برای قهرمانی تمام تلاش شان را می کنند. من از همه بچه های تیم ممنونم که به خاطر من پرسپولیس و هواداران از جان شان مایه گذاشتند. ما امسال را حتما باید با یک قهرمانی تمام کنیم.»

و این لحظه پایان است. او می خواهد تشکر کند؛« راستش مردم در این مدت حسابی شرمنده ام کردند. شنیدم در سایت های مختلف هم برایم کامنت های تسلیت گذاشتند. باید از همه آنها تشکر کنم و بخواهم برای مادرم ، فاتحه ای بفرستند. او که دیگر دستش از دنیا کوتاه است. البته همه مادران بهشتی هستند و او با این همه مهربانی اش حتما بهشتی می شود. برای مادرم دعا کنید. دستش از دنیا کوتاه است...، خداحافظ!»

مهدی خداحافظ را می گوید و صدای بوق ممتد است که می شنویم. مهدوی کیا اشک می ریزد و ما هم ناخودآگاه قطرات اشک را از روی گونه هایمان پاک می کنیم و به روح این مادر عزیز درود می فرستیم.




موضوع مطلب :
یکشنبه 92 فروردین 18 :: 7:10 عصر ::  نویسنده : صادق جاویدنیا

مدیر عامل باشگاه پرسپولیس از مهدی مهدوی‌کیا که به رغم تألمات شدید روحی که داشت و در رختکن سرخپوشان حضور یافت، تقدیر کرد.

به گزارش سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، محمد رویانیان یک ساعت پس از پایان بازی پرسپولیس و داماش با اتومبیل شخصی در حال بازگشت از رشت به تهران بود که با کاپیتان پرسپولیس تماس گرفت و از حضور غافلگیر کننده وی در رختکن پرسپولیس تقدیر و تشکر کرد.

رویانیان در اینباره به سایت رسمی باشگاه پرسپولیس گفت: درود بر شرف مهدی مهدوی‌کیا که با وجود تألمات شدید روحی، بدون آنکه هیچ فردی در این شرایط درخواست یا انتظاری از وی داشته باشد، مجلس عزاداری مادرش را ترک کرده، راهی رشت شده بود و با حضور در رختکن انگیزه بازیکنان برای پیروزی را مضاعف کرد.

وی افزود: مهدوی‌کیا زمانی که بازی می‌کرد یکی از موثرترین نفرات تیم ما بود و در نیم فصل اول به داد تیم رسید و حالا که از فوتبال خداحافظی کرده است با رفتار و کردارش اتحاد و همدلی را در تیم بیشتر کرده است. بنده برحسب وظیفه با مهدوی‌کیا تماس گرفتم و از این اقدام او به عنوان مدیر عامل باشگاه تشکر کردم. او با این رفتار، عشق و تعصب خود به پرسپولیس را بار دیگر نشان داد. به روح مادری که چنین قهرمان با اخلاقی را در دامان خود پرورش و به فوتبال ایران هدیه داده است، درود می‌فرستم و می‌دانم که حضور مهدوی‌کیا در رختکن پرسپولیس در این شرایط بد روحی، چه معنا و مفهوم و چه ارزش بالایی دارد.

مدیر عامل پرسپولیس خاطرنشان کرد؛ آقا مهدی با این حرکت خود روح مادرش را شاد کرد و من امیدوارم پرسپولیس قهرمان جام حذفی شود و مهدوی‌کیا که همه جوره امسال لطف و محبتش شامل حال ما، پرسپولیس و هواداران شده، جام قهرمانی را بالای سر ببرد. بنده باز هم از او تشکر می‌کنم و افتخار می‌کنیم که پرسپولیس چنین بازیکنان با تعصب و با اخلاقی دارد.

 




موضوع مطلب :

مدیر عامل باشگاه پرسپولیس در مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی مرکز علمی و کاربردی پرسپولیس و در حاشیه آن خبرهایی برای رسانه‌ها و هواداران داشت.

به گزارش سایت رسمی باشگاه پرسپولیس،  از مسائل مورد تاکید محمد رویانیان، راه‌اندازی آکادمی فوتبال باشگاه پرسپولیس در روزهای آینده بود. مجوز این آکادمی چند ماه قبل دریافت شد و تجهیز مجموعه ورزشی امام رضا (ع) قبل از آن شروع شده بود. در این مدت به جهت استانداردسازی و استفاده از دانش و تجربه کشورهای پیشرفته فوتبال در این حوزه، قراردادهای همکاری و مذاکرات با آکادمی فوتبال ترافیک برزیل، باشگاه میلان و نمایندگان باشگاه رئال مادرید صورت گرفت.

مدیر عامل پرسپولیس روز گذشته با اعلام این خبر که آکادمی فوتبال پرسپولیس برای راه‌اندازی آماده شده است، اعلام کرد: مراسم افتتاح آکادمی فوتبال باشگاه پرسپولیس قبل از فرا رسیدن سال نو انجام خواهد شد.

وی همچنین خبر داد: با هدف ایجاد هزار مدرسه فوتبال در سراسر کشور، قبل از پایان رقابت‌های این فصل لیگ، حداقل 110 مدرسه فوتبال تاسیس می‌شود.

رویانیان با اشاره به تقارن مراسم با روز احسان و نیکوکاری اعلام کرد؛ امتیاز تیم فوتسال پرسپولیس به سازمان بهزیستی واگذار خواهد شد تا از آن استفاده کنند و ابراز امیدواری کرد، این تیم به فرصتی برای افراد تحت پوشش این سازمان بدل شود.

رویانیان همچنین با اعلام اینکه مصمم به شروع احداث ورزشگاه اختصاصی است، خاطرنشان کرد: دو منطقه متفاوت در شمال غرب و جنوب غرب تهران با مساحت بیش از 50 هکتار برای این منظور در نظر گرفته شده است که در دو، سه ماه آینده کلنگ آن زده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا زمان کافی برای اجرای طرح‌ها خواهد داشت گفت: عمر آدمی دست خدا و عمر مدیریتی دست مسئولان است. اگر بودم، می‌سازم و اگر نبودم کار را شروع می‌کنم و دیگران باید تمام کنند. وقتی کار شروع شد یعنی اینکه مکان‌یابی، در اختیار گرفتن زمین، طراحی و دریافت موافقت اصولی انجام شده است. البته از همین جا می‌گویم که این ورزشگاه را هواداران باید بسازند. وقتی شروع شد باید آن را مطالبه کنند و البته در تأمین هزینه ساخت ورزشگاه باید مشارکت داشته باشند. روی فروش کارت‌های هواداری حساب کرده‌ایم. هر هوادار پرسپولیس اگر به طور میانگین سالی 20 هزار تومان بدهد، این کار شدنی است، البته این نیاز به حضور همه جانبه همه هواداران دارد. ضمن اینکه آنهایی که خارج از کشور هستند باید لطف کنند تا 100 یورو کمک کنند. به هر حال ما می‌خواهیم با تمام دشواری‌ها این کار را به طور جدی آغاز کنیم.

محمد رویانیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره مطالبات وینگادا و تهدیدهای ناشی از آن گفت: بالاخره تا بوده این مشکل با مربیان خارجی وجود داشته است. می‌آیند، بخشی از پول را می‌گیرند، می‌روند و بعد شکایت می‌کنند. همین حالا پرونده آقای ژوزه هم مفتوح است. البته آقای وینگادا واقعا آدم خوبی است. بالاخره اشتباه پرسپولیس هم بوده که در پرداخت تاخیر کرده است ولی او انسان خوبی است و پرسپولیس و ایران را دوست دارد. بالاخره باید پول او را هم داد. حالا دو راه وجود دارد. یا من باید دلار را از مراجع غیررسمی بخرم یا اینکه مبادی قانونی به ما کمک کنند. البته دولت هم همیشه هوای ورزش را داشته است و ما همینجا از ریاست محترم بانک مرکزی طلب یاری داریم.




موضوع مطلب :

کانون هواداران باشگاه پرسپولیس طی فراخوانی از هواداران پرسپولیس دعوت کرد برای حمایت از تیم محبوب خود، سرخپوشان را در مسیر دستیابی به جام قهرمانی حمایت کنند.

به گزارش سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، در این فراخوان آمده است: پرسپولیس همواره در سخت‌ترین شرایط به پشتیبانی هوادارانش دلگرم بوده است که تیم محبوب خود را هیچگاه تنها نگذاشته‌اند.

اکنون که پرسپولیس می‌رود تا راه خود بسوی قهرمانی را یکبار دیگر بازیابد و جامی دیگر را به کلکسیون افتخارات خود اضافه کرده و آنرا تقدیم دوستداران متعصب و با وفای خود کند، بدون تردید هیچ چیز به اندازه تشویق‌های همین هواداران، بازیکنان را به پیش نخواهد برد. در این راه هوادار پرسپولیس هیچ مرزی نمی‌شناسد و تردیدی نیست که پرسپولیس در ورزشگاه فولاد شهر هم تنها نخواهد بود.

هواداران پرسپولیس از شهر اصفهان و دیگر شهرهای این استان، از تهران و از نقاط دیگر ایران زمین که بتوانند خود را برای حمایت از تیم محبوبشان و مشارکت برای قهرمانی دوباره به فولاد شهر خواهند رساند که این پرسپولیس، پرسپولیس همه ایران است.




موضوع مطلب :
جمعه 91 اسفند 11 :: 12:14 صبح ::  نویسنده : صادق جاویدنیا

برای عضویت در کانون هواداران پرسپولیس می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

http://fc-perspolis.com/fanclub/fanclubregister.aspx

تا کنون حدود 1128877 نفر عضو شده اند.




موضوع مطلب :

باشگاه پرسپولیس در پاسخ به اظهارات حسین عسگری که روز گذشته در توجیه اشتباهات مکرر داوری مطرح کرد، اطلاعیه‌ای صادر کرده است.

به گزارش سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، در این اطلاعیه آمده است: در اظهارات حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری نکاتی دیده می‌شود که نمی‌توان از کنار آنها به سادگی گذشت. ایشان به صراحت اعلام کردند، دو موقعیت تک به تک پرسپولیس از سوی کمک داور آفساید اعلام شده است. هر چند کارشناسان داوری در این باره روی عدد سه تاکید دارند. همچنین جای بسی تاسف و تعجب است که آقای عسگری، رئیس دپارتمان داوری در مقام توجیه اشتباهات داوری و در مقام پاسخگویی به اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان پرسپولیس به جای پرداختن به مسائل مربوط به حوزه خود که در قبال آن مسئولیت دارند به مسائل پرسپولیس پرداخته‌اند و اعلام کرده‌اند که بیش از اشتباهات داوری، اشتباهات بازیکنان پرسپولیس در از دست دادن پنج موقعیت گل در 20 دقیقه اول روی نتیجه بازی تاثیرگذار بوده است. آیا درست تر این نیست که هر کس پاسخگوی مسائل مربوط به زیر مجموعه خویش باشد؟

آقای عسگری که سال‌ها در فوتبال بوده‌اند، قطعا می‌دانند وقتی بازیکن موقعیت خراب می‌کند او و مربی باید در مقابل هواداران پاسخگو باشند ولی اینکه پنالتی‌ها اعلام نشود یا به غلط با اعلام آفساید سه موقعیت یا به تعبیر خود آقای عسگری دو موقعیت گل از یک تیم سلب شود، موضوعی است که داور و دپارتمان باید به واسطه آن در مقابل مردم پاسخگو باشد که نیستند.

اینکه آقای عسگری می‌خواهند مسئولیت را متوجه بازیکن کنند یک فرار رو به جلو و توجیه کاملا اشتباهات داوران است که به حل مشکل کمکی نخواهد کرد.

به گفته خود ایشان دو موقعیت گلزنی با اشتباه داور در اعلام آفساید از پرسپولیس سلب شد. در ادامه همین بازی دو مربی تیم اخراج شدند. در چنین شرایطی دیگر برای تیم چیزی باقی نمی‌ماند تا بتواند به نتیجه لازم برسد.

رئیس دپارتمان داوری خود می‌گوید یحیی به خاطر اعتراض به داور اخراج شد، این اظهارنظر نشان می‌دهد همانطور که خود سرمربی پرسپولیس گفته است، وی هیچ توهینی نکرده است و یک اعتراض کاملا معمولی داشت که شدیدتر از آن را در بازی‌های لیگ می‌بینیم. آیا مسئولان دپارتمان داوری فکر می‌کنند، مردم نمی‌بینند که مربیان و مسئولان دیگر تیم‌های لیگ چه اعتراضات تند و شدیدی در جریان و بعد از بازی‌ها نسبت به داوری دارند اما برای آنها هیچ اتفاقی روی نمی‌دهد؟ پس چه می‌شود که در کمتر از چهار هفته، سرمربی پرسپولیس دو بار اخراج می‌شود، در  حالی که توهینی نکرده است؟

در این لیگ کجا سراغ دارید که سرمربی و دستیار اول یک تیم اخراج شوند در حالی که اعتراضی معمولی داشته‌اند و این شرایط حتی صدای اعتراض بعضی کارشناسان داوری را بلند کرده است.

به راستی چگونه است که دو آفساید اشتباه اعلام می‌شود، دو مربی اخراج می‌شوند، آنگاه به جای آنکه اعتراف کنند داور با اشتباهات خود، به جریان بازی لطمه زده‌اند. فرصت‌های از دست رفته توسط بازیکنان را به رخ باشگاه و هوادارانش می‌کشند.

شما چگونه می‌خواهید جواب 30 میلیون هوادار را بدهید؟ آیا این فرافکنی نیست که سعی کرده‌اید این اشتباهات مکرر را توجیه کنید و آنگاه مسئولیت آن را به گردن بازیکنان بیندازید؟

به هر حال اوضاع داوری ما ناگفته‌های بسیار دارد. در همین نیم فصل دوم پنالتی‌های مسلم پرسپولیس برابر صنعت نفت، فجر سپاسی، سپاهان، استقلال (3 پنالتی) نادیده گرفته شده است. بازیکن سپاهان که بنابر تائید نظرات بعضی کارشناسان داوری باید در جریان بازی اخراج می‌شد، نشد اما از سوی دیگر بازیکنان همین تیم برای بازی بعد سه اخطاره می‌شوند که به سود تیم‌های دیگری است! سه موقعیت تک به تک برابر آلومینیوم هرمزگان هم آفساید اعلام می‌شود و پاسخ این سوال روشن نیست که پرسپولیس چه قدر و تا کی باید از این شرایط لطمه بخورد. آیا اینها اشتباه است؟

آیا اشتباه نباید گاهی به ضرر و گاهی به سود یک تیم تمام شود و در مجموع تعادلی بین این دو باشد؟

آیا مدیر عامل پرسپولیس پس از بازی رفت دربی اعتراض و جنجال کرد؟ ولی اشتباهات داوری آنقدر تکرار شده اند که کاسه صبر لبریز شده است. ادامه این شرایط دیگر در طاقت مدیریت و هواداران نیست تا آنجا که کناره‌گیری از لیگ برتر تنها راه باقی مانده به نظر می رسد تا شاید معلوم شود چه اجحافی بر پرسپولیس رفته است.

سه پنالتی اعلام نشده برابر سایپا، سه پنالتی اعلام نشده برابر استقلال، سه اعلام آفساید اشتباه برابر آلومینیوم مسائلی تعجب برانگیز هستند. موضوع به همینجا ختم نمی‌شود. موارد مختلفی از محرومیت‌ها هم وجود دارد که باعث می‌شود در بازی‌های بعدی به مشکل بخوریم. مواردی بوده که باید به سود ما پنالتی اعلام می‌شد، اما نه تنها پنالتی اعلام نشد بلکه به بازیکن ما اخطار هم داده‌اند که در بازی بعد محروم شده است. بازیکن ما بدون رسیدگی به تخلفش محروم می‌شود در حالی که هیچ رسیدگی نسبت به فحاشی علیه خودش و خانواده‌اش صورت نمی‌گیرد.

برای اینکه یک تیم از پیروزی و امتیاز محروم شود، آیا کار دیگری لازم است؟ آیا می‌شود اسم همه اینها را اشتباه گذاشت؟ اشتباه تا کی؟ تا کجا؟ و تا چه میزان؟

مظلومیت پرسپولیس و هواداران در سایه این اشتباهات به اوج خود رسیده است و در این شرایط توجیهات و فرافکنی‌ها بیشتر آزار دهنده است.

آقای عسگری! جای تعجب دارد که موقعیت‌های از دست رفته توسط بازیکنان را به رخ پرسپولیس می‌کشید. شما باید پاسخگوی اشتباهات داوری باشید، آنگاه می‌پرسید چرا یک تیم گل نمی‌زند؟ این سوال را شما باید بپرسید یا اینکه کادر فنی باید از بازیکن جویا شود؟ موضوع به اشتباهات و این توجیهات خلاصه نمی‌شود. باشگاه پرسپولیس به طور مکرر تهدید به شکایت و محرومیت شده است. از پرچم کمک داور و سوت داوری و کارت‌های زرد و قرمز به راحتی علیه پرسپولیس استفاده می‌شود اما شک نکنید صدای اعتراض بر حق باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس در سایه این تهدیدها، شکایت‌ها و بی‌عدالتی‌ها خاموش نخواهد شد. در کنار آنکه از هواداران، تماشاگران و بازیکنان خود خواسته‌ایم و باز هم می‌خواهیم و تاکید می‌کنیم در سخت‌ترین شرایط هم در جریان بازی‌ها به داور احترام بگذارند. وظیفه داریم از حق پرسپولیس که پرطرفدارترین تیم ایران و آسیا است دفاع کنیم. در این راه، کوتاه نمی‌آییم و مصالحه نخواهیم کرد، چرا که نتیجه سکوت و صبوری ما در نیم فصل اول به اوج رسیدن اشتباهات داوری در نیم فصل دوم بوده است. ما پاسخی برای اعضای تیم و هواداران خود نداریم جز اینکه این صدای اعتراض را بلند و بلندتر کنیم.

بر همین اساس، به خواست مدیر عامل از سوی روابط عمومی باشگاه پرسپولیس و از طریق سایت رسمی باشگاه به زودی فیلمی از اشتباهات داوری علیه پرسپولیس و حتی معدود اشتباهات داوری که به سود پرسپولیس بوده است را منتشر می‌کنیم تا همگان بنشینند و این «فاجعه» را تماشا کرده و درباره آن قضاوت کنند. حتی اگر لازم باشد فیلمی از اشتباهان داوری که به نفع بعضی تیم‌های خاص اتخاذ شده است را نیز منتشر خواهیم کرد.




موضوع مطلب :
شنبه 91 اسفند 5 :: 8:51 عصر ::  نویسنده : صادق جاویدنیا

فرانکو باره‌سی اسطوره آ.ث.میلان با حضور در کنسولگری ایران در میلان از میهمان‌نوازی مردم ایران و مدیریت باشگاه پرسپولیس تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، فرانکو باره‌سی که برای تماشای دربی پایتخت به دعوت باشگاه پرسپولیس به تهران سفر کرده بود در بازگشت به ایتالیا روز گذشته در کنسولگری ایران در شهر میلان حضور یافت و از میهمان نوازی مردم ایران و مدیریت باشگاه پرسپولیس تقدیر و تشکر به عمل آورد.

باره‌سی در این دیدار گفت: سفر به ایران و تماشای بزرگترین دربی آسیا برای من خاطره‌انگیز بود و حرف‌هایی که پس از تماشای دربی در ملاقات با محمد رویانیان مدیر عامل پرطرفدارترین تیم آسیا بین ما رد و بدل شد را فراموش نمی‌کنم و امیدوارم همکاری دو باشگاه پرسپولیس و میلان در آینده ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد. ضمن آنکه آقای آدریانو گالیانی، قائم مقام باشگاه میلان نیز نظر مساعدی درباره همکاری با باشگاه ایرانی دارد.


34.jpg

وی ادامه داد: امیدوارم در صورت تحقق حضور ستاره‌های میلان در تهران برای انجام بازی دوستانه با ستاره‌های پرسپولیس باز هم شاهد حضور صد هزار نفر در استادیوم باشیم. اطمینان دارم سفر ستاره‌های مطرح میلان به کشور شما برایشان قابل توجه و خاطره انگیز خواهد بود.

باره‌سی تاکید کرد: سفر به ایران برای من بسیار خاطره انگیز بود. از اینکه تماشاگران ایرانی در دربی پس از چند ساعت حضور در ورزشگاه هیچ گلی ندیدند متاثر شدم چرا که همچون آنها انتظار دربی پرگلی داشتم.

ستاره سابق تیم میلان و تیم ملی ایتالیا همچنین با اشاره به دیدار کوتاهی که در سفر به تهران با کارلوس کی روش داشت، تصریح کرد: او مربی بزرگی است و با توجه به تجربیات بسیاری که در فوتبال جهان دارد، اطمینان دارم بی‌دلیل نبود که ایران را برای ادامه کار حرفه‌ای خود انتخاب کرده است. فوتبال ایران شایستگی حضور در جام جهانی را دارد و امیدوارم تیم ملی ایران به جام جهانی صعود کند.

28.jpg

باره‌سی در دیدار با مسئولان کنسولگری ایران با اشاره چند باره به حضور صد هزار تماشاگر ایرانی در ورزشگاه آزادی خاطرنشان کرد: من در دربی‌های زیادی حضور داشته‌ام و دربی‌های زیادی را هم تماشا کرده‌ام اما باورم نمی‌شد در دربی ایران و قاره آسیا تماشاگری متناسب با تعداد تماشاگران بزرگترین دربی‌های دنیا را ببینم.

او همچنین در ارتباط با کیفیت این بازی افزود: فکر می‌کنم حساسیت بازی باعث شده بود بازی در حد و انتظار تماشاگران نباشد با این وجود تیم پرسپولیس مقابل استقلال که صدرنشین بود بازی به مراتب بهتری به نمایش گذاشت.

باره‌سی در پایان تاکید کرد: نخستین بخش همکاری پرسپولیس و میلان در بحث فعالیت تیم‌های پایه، راه اندازی آکادمی فوتبال مشترک در تهران خواهد بود که در سفر مدیران آ.ث.میلان به تهران پیگیری خواهد شد.




موضوع مطلب :
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >   
درباره وبلاگ


لوگو


آمار وبلاگ

بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 135217